07: vermogensbank-metingen

Ok, er doen veel dingen de ronde omtrent het vergelijken van bepaalde vermogens/koppel op vermogensbank A vs vermogensbank B.

Sta me to dit toe te lichten. Vermogen is een functie van koppel vermenigvuldigd met omwentelingssnelheid. Koppel is een functie van kracht vermenigvuldigd met arm. Dus —> vermogens is een functie van de GEMETEN kracht, middels een “load-cell”, vermenigvuldigd met de afstand van die cell naar de midden van de roller/eddy-brake vermenigvuldigd met de omwentelingssnelheid van de roller.

Duidelijk? Niet echt?

Bestudeer de afbeelding, rechts.

Er zijn in de basis 2 soorten vermogensbank, een inertia (massatraagheid) bank en een geremde bank. Beide hebben een toepassing, maar de geremde bank is eigenlijk wat vereist is om computersystemen af te stellen. Middels een dergelijke bank is het namelijk mogelijk om veel van de cellen in een fuel/ign map na te bootsen en zodoende te kalibreren.

Een vermogensbank is in feite niets meer of minder dan een stuk gereedschap om ervoor te zorgen dat de motor doet wat het moet doen.

Velen denken dat iedere dyno eigenlijk hetzelfde zou moeten aangeven, niets is minder waar vanwege een scala aan redenen, zoals calibratie verschillen, hysterese, productietoleranties, enkele vs dubbele rollers, type eddy brake, load cell resolutie, roller diameter, wielslip, atmospherische verschillen, etc!

Om deze reden zal VPR-Engineering geen “gecorrigeerde” getallen vrijgeven, omdat ook hier verschillen in zitten, zoals DIN of SAE correcties, maar koppels/vermogens aan de wielen.

De enige manier om motorvermogen/-koppel te meten is middels een motorproefstand.

Een chassis vermogenstestbank is een zeer betrouwbare manier om voor en na te meten. Zo kan men inzichtelijk maken wat er veranderd is in vermogen en koppel ten gevolge van een andere kalibratie of andere upgrades.

Groet,

VPR-Engineering