04: UitlaatTech, toepassingen

Afhankelijk van de toepassing, wat één van de primaire overwegingen zou moeten zijn tijdens de ontwerpstrategie, hebben we een scala aan keuzes die het ontwerp groots beïnvloeden. Dus komt de vraag naar voren waarom er zo veel “off-the-shelf” spruitstukken te koop zijn, elk bewerend dat die het best is.

Wij zouden het in ieder geval niet weten, wetend dat er niet één ideaal spruitstukontwerp is.

Derhalve bespreken we, kort, een paar gevallen.

Daily cruiser/streeter

In dit geval wil je een auto met een snelle gas-responsie, NA/supercharged of turbocharged. Dit betekent dat je wezenlijke verschillend zult zien tussen een turbospruitstuk en een NA/supercharged spruitstuk.

In geval van een turbospruitstuk zal de prioriteit gelegd worden bij een zo klein mogelijk volume, in acht houdend het gewenste vermogen, om zodoende het maximale aan thermische en kinetische energie bij het turbinewiel te krijgen. Dit resulteert in een snellere turbo spool-up.

Bij een NA/Supercharged motor kunnen er een aantal dingen gedaan worden, zo kan het piek-koppel vergroot worden, maar kan er ook gekozen worden om een zo breed mogelijke power-band te krijgen middels spruistukontwerp. Dit kan bewerkstelligd worden door middel van tuned length primaries/secundaries, stepped of middels een tri-y ontwerp.

Ring-Tool

Er vanuit gaande dat een ring-tool hoofdzakelijk op straat gebruikt zal worden, of zelfs als daily gebruikt wordt, zal onze ontwerpstrategie niet veel wijzigen. Waar er bij een circuit als de Nurburgring wel rekening mee gehouden dient te worden is de thermische belasting van het spruitstuk en de componenten die in die buurt zitten. Daarom zal duurzaamheid een hogere prioriteit hebben dan het hoogst haalbare koppel.

Strip

Als we nu kijken naar een drag-racer, dan wil je alles wat er uit te halen is. Dus zullen opties als flat shift geactiveerd zijn, waardoor het niet essentieel is om een zo klein mogelijk spruistukvolume te hebben, men blijft namelijk in de power band en zal niet van het gaspedaal liften. De Flat-shift zal, als goed afgesteld, de turbo op genoeg druk houden. Daarom zal de voorkeur, qua ontwerp, vallen op een tuned-length turbospruitstuk. Met behulp van dit type spruitstuk is het mogelijk om profijt te hebben van van zowel de harmonische effecten als de turbo zelf. Uiteraard is dit afhankelijk van afstellingen en dergelijke.

Circuit

Vergelijkbaar met de keuzes voor een ring-tool. Temperatuur management is een belangrijk punt hier, omdat de belasting van een circuitwagen vele malen hoger ligt dan de belasting van een straatauto. Daarom zal temperatuurmanagement belangrijker zijn dan een aspect als spruitstukvolume. Dit zal een marginaal verschil maken, omdat de circuitwagen gekozen overbrengingen hebben per circuit.

Hopelijk geeft dit wat inzicht in het ontwerp van een spruitstuk.

Fijne dag,

VPR-Engineering