10: Water/Methanol injectie

Methanol-/Alcohol-/Waterinjectiesystemen voorkomen of onderdrukken (knock) detonatie. Het werkt door een fijne nevel rechtstreeks in het inlaatspruitstuk te sproeien met een vooraf ingestelde vuldruk of, in het geval van motoren, met natuurlijke aanzuiging, bij een vooraf geselecteerd toerental.

Alcohol / methanol-injectie doet niet hetzelfde als de NOS. Geen van dezelfde gevaren. Het werkt als een intercooler enhancer en octaan booster. Het kan de cilindertemperaturen of uitlaatgassen tot wel 300 graden verlagen en zorgt ervoor dat RON95 brandstof gaat lijken op 112 octaan.

Brandstof is goed voor 70% van de motorkoeling en een feit is dat water tot wel 6 maal meer warmte absorbeert dan brandstof. Het water verdampt onmiddellijk in het inlaatspruitstuk en neemt daarbij veel warmte op, dus u kunt zich het enorme koeleffect van waterinjectie voorstellen.

 

Ooit opgevallen hoe goed uw auto op een koude vochtige avond reageert? Interessant feitje: op een regenachtige dag bevat 1 kg lucht bij 25 ° C ongeveer 33 ml water. Een typische 2 liter turbomotor verbruikt meer dan 200cc water per minuut bij 6000 tpm op een regenachtige dag met een boost van 1 bar. Dat is niet ver van de hoeveelheden waarmee waterinjectie normaal werkt.

Naarmate we hogere niveaus naderen, zullen we een aanzienlijke toename van cilinderdruk en -temperatuur ervaren, maar tegelijkertijd meer vermogen. Omdat we het smeltpunt van de zuigers niet kunnen verhogen, moeten we een manier vinden om de motoronderdelen te regelen en te houden tegen oververhitting. Met zes keer de latente warmte van brandstof en een enorme expansiesnelheid van vloeistof naar gas (enkele molecule water – geen druppeltjes) is water de ideale stof om als koelmiddel te injecteren. Nadat de destructieve warmte is opgenomen en afgehandeld, wordt het bijproduct (oververhitte stoom bij een volume toename van x 1400) een actieve partner in het toevoegen van kracht aan de neerwaartse zuigers, Water converteert de extra warmte-energie voor wielvermogen. Zonder water moet de overmatige warmte worden overgedragen aan het koelsysteem en verloren gaan in de atmosfeer. Omdat de hoeveelheid geïnjecteerd water relatief klein is in vergelijking met ongeveer zes keer zoveel brandstof injecteren om dezelfde koeleigenschap te bereiken. In alle opzichten adviseren we niemand om zo ver te gaan, maar de mogelijkheid is er en haalbaar. In de meeste gevallen kan men zich in het extreme voorzichtig begeven. Omdat water gratis is, kost het niets om je zoektocht naar een zeer efficiënte motor voort te zetten die veel meer kracht produceert dan de brandstofstortmethode.

HOEVEEL KAN LUCHTTEMP EFFECTIEVE PRESTATIES ZULLEN JE VRAAG ???

Uit de onderstaande tabel, merkt u op dat lucht bij 0 ° C bijna 30% meer zuurstof per gegeven volume bevat dan lucht bij 77 ° C.

 

Luchttemperatuur7740270[Graden C]
Luchtdichtheid0,99501,1131,16141,2763[kg/m^3]
Relatieve O2 toename-121728[%]

Dus als je auto is afgesteld op bijvoorbeeld 12.0: 1 brandstofmengsel (rijk) voor maximaal vermogen en de lucht die in je motor komt, is op 77C, zeg maar 241 pk @ wielen. Als je nu die inlaatlucht tot 0C zou kunnen verlagen en als je motor nog op 12.0 staat: 1 brandstofmengsel, dan verdien je 30% meer vermogen op basis van zuurstofniveaus in de lucht = 241 pk @ wielen x 1.3 = 314 pk @ wielen. Dat is een enorme toename van 73 pk !!! Het is duidelijk dat tenzij je ergens op je inademingspad droogijs gebruikt, je de lucht niet tot 0C krijgt, maar dat is slechts om je een indicatie te geven van de werkelijke effecten van luchttemperaturen en hun relatie tot het vermogen.

Met deze set kunt u hogere boost-snelheden uitvoeren, ontsteking bevorderen en luchtvervuilingspercentages instellen.

Het Devils Water Injection System is momenteel in gebruik bij een aantal van de snelste voertuigen in de buurt, het heeft toepassingen in slepen, afdrijven en circuitracen evenals op straat.

Alcohol veroorzaakt geen problemen voor uw motor. Het “stoomt” en reinigt de binnenkant van uw gasklephuis, inlaat, hoofden, kleppen en uitlaat!

 

Interesse in een set voor uw auto? Neem contact op.

 

Bron van bovenstaande info:Link